Rodzaje graczy i MBTI, czyli jak szybko i prosto zrozumieć graczy.

Posted on Posted in Blog, Edukacja, Grywalizacja

W moim niedawnym poście na temat grywalizacji wspomniałem, że istotne jest zrozumienie gracza.

Podoba mi się, jak Krzysztof Filarski mówiąc o storytellingu dekonstruuje znane zdanie: “opowiem ci historię.”
Tym, którym nieobca jest analiza dyskursu, z pewnością rzuci się w oczy słowo “ci”. I słusznie!
Tak jak przy opowiadaniu historii musimy uwzględnić, do kogo kierujemy nasze opowiadanie, tak przy grywalizacji, musimy pamiętać o graczu!

Wiem, że tradycyjnie można podzielić graczy na 4 rodzaje – Killers (mordercy), Achievers (ludzie sukcesu), Socializers (aktywnych społecznie) oraz Expolorers (odkrywców). Ten podział nosi nazwę taksonomii Bartle’a. Istnieją testy, które pomagają określi graczy według tych typów, ale czuję, że to ujęcie jest trochę skąpe i wymyśliłem coś lepszego – wykrzystanie MBTI.

Dlaczego ten pomysł jest lepszy? Z kilku względów.

Po pierwsze, MBTI przyda się do czegoś więcej niż tylko gra. Jeśli zdecydujesz się na warsztaty MBTI, albo na prosty darmowy test online (np.: 16personalities) pozwolisz uczestnikom poznać się lepiej i możesz to wykorzystać też do budowania lepiej zgranego zespołu, który ma szanse bardziej świadomie budować na swoich silnych stronach. Jest też szansa, że zespół zrozumie w jaki sposób inni widzą świat i znacznie sprawniej funkcjonować.

Po drugie, MBTI to sprawdzone narzędzie, dobrze opisane i zbadane na setkach tysiący (a może nawet na milionach) przykładów. Kiedy robiliśmy warsztaty z MBTI w naszej firmie, byliśmy lekko przerażeni jak dokładne są opisy naszych cech charakteru – było to trochę niepokojące, ale i budujące.

Po trzecie i może najważniejsze, osiągasz bardziej szczegółowe opisy osobowości gracza niż w przypadków dostępnych testów Bartle’a, więc masz naprawdę wartościową pożywkę do rozważań nad konstrukcją swojej gry.

Test na osobowości polecam niezależnie czy przygotowujecie grywalizację, czy nie, a testu Bartle’a nie polecam nawet na cele grywalizacji. Powie Wam za mało, żeby na tej podstawie zrobić coś wartościowego.

Chętnie posłucham jakie będziecie mieli wrażenia po MBTI – komentujcie, proszę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *