Czym jest grywalizacja w edukacji i szkoleniach?

Posted on Posted in Blog, Edukacja, Grywalizacja

Jako pasjonat edukacji i wielki fan LEANu, grywalizacja przyszła do mnie dość naturalnie. Kiedy głęboko wierzy się w Student-centered approach, czyli podejście w edukacji, które kładzie szczególny nacisk na postawienie w centrum ucznia, jako edukator szuka się sposobów, żeby ten uczeń doświadczył edukacji dobrej jakości. Jakość… – mówiłem, że lubię LEAN 🙂 LEAN też stawia sobie za cel defniowanie jakości z perspektywy klienta, a powinniśmy się tu zgodzić, że uczeń/student/uczestnik szkolenia, to właśnie nasz klient.

Grywalizacja to zastosowanie elementów mechaniki gier w kontekście niezwiązanym typowo z grą. W edukacji, jest to idea, która w naturalny sposób łączy pomysły z myślenia projektowego, LEANu, najnowszych odkryć neuronauk oraz najlepszych praktyk edukacyjnych. Grywalizacja w edukacji czerpie swoje soki z korzeni konstruktywizmu, czyli filozofii edukacji mówiącej o tym, że edukacja jest skuteczniejsza, jeśli opiera się na naszych dotychczasowych doświadczeniach.

Oczywiście można wziąć zwykłe testy wielokrotnego wyboru, nanieść na nie interface, który zacznie naliczać punkty i dodać ranking, żeby uznać, że coś zgryzowaliśmy, ale uważam, że takie podejście jest szkodliwe i nie wykorzystuje potencjału grywalizacji.

Znacznie lepiej budować swoje zajęcia (czyli skupić cały Instructional Design) od początku w oparciu o mechanikę gier. Od czego zacząć?

Zacznijmy od tego, dla kogo będzie to szkolenie? Kto będzie graczem? Odpowiedź na to pytanie, pozwoli nam odniesć się do doświadczeń, emocji i potrzeb naszych studentów.

Potem zarysujmy cele – jeśli nie wiesz dokąd zmierzasz, jesteś skazany na błądzenie. Pomyśl o tym, czego udział w szkoleniu ma nauczyć.

Następnie ubierz to w fabułę – badania pokazują, że elementy ciekawej fabuły (np. elementy fantastyczne) sprawiają, że ludzie lepiej pamiętają nietypowe doświadczenia.

Na tym etapie powinno stać się jasne, jakie wyzwania możesz postawić swoim bohaterom, więc przyznawanie punktów to kwestia wyboru jednej z szerokiego wachlarza technik. Pomyśl o zasadach i co będzie oznaczało wygraną. Niech to się pokrywa z twoimi celami zajęć. Niech to będą twoje cele pod przykrywką (nie musisz otwarcie tego komunikować, ale niech osiągniecie celu przez studentów, będzie Twoim sukcesem).

To dobry początek grywalizacji!

Po więcej zapraszam na szkolenie, które prowadzę w Gnieźnie we współpracy z tamtejszymi doradcami metodycznymi oraz Bartkiem Bilickim w MOK, 21 listopada 2017.

 

 

2 thoughts on “Czym jest grywalizacja w edukacji i szkoleniach?

    1. Po polsku niestety nie – ale ogólnie jest tego sporo- Dr Karl Kapp dużo o tym pisze. Trochę nie wprost, ale też w tym duchu polecam sir Kena Robinsona. A co do samych gier to polecam Jane McGonigal – wykłady są dostępne na TED.com. To tak na początek, chętnie polecę więcej, jak już pochłoniesz to 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *